Sosyal sorumluluk kampanyaları satış ya da pazarlamaya yönelik reklam kampanyalarından farklı olarak çok çeşitli amaçlara hizmet etmek adına düzenleniyor. Toplumsal bir bilinç oluşturmak, bir konuya dikkat çekmek, farkındalık yaratmak, yardım ya da bağışları yönlendirmek… Kısacası toplumsal bir fayda yaratmak için gerçekleştiriliyorlar. Sosyal sorumluluk kampanyalarında ünlülerle, kanaat önderleriyle, toplumun gözü önünde olan ve insanları yönlendirebilme kuvvetleri olan kişilerle çalışılması neredeyse bir zorunluluk. Sosyal sorumluluk kampanyalarının anahtar noktası fayda ve bilinç unsuru oluştururken samimiyetten uzaklaşılmaması. Bir fayda yaratmak adına önderlik ederken bunu mutlaka samimiyetle ve inançla yapıldığının gösterilmesi gerekiyor. Aksi hale bu kampanyaların birçoğu amacına ulaşamıyorlar. Sosyal sorumlulukla ilgili global ya da yerel pek çok kampanya yürütülüyor. “Kadına Şiddete Son”, “Baba Beni Okula Gönder” ülkemizden verebileceğimiz ilk akla gelen kampanyalar. Her iki kampanya da sürekli yürütülen ve belirli bir markanın faydasına yönelik olarak yürütülmeyen kampanyalar. Elbette markalar da zaman zaman sosyal sorumluluk projeleri ile marka bilinirliğini, farkındalığı arttırmak yolunda kısa vadeli çalışmalar da gerçekleştirebiliyorlar. Hürriyet’in gazetesinin 7 yıldır yürüttüğü “Aile İçi Şiddete Son” kampanyası çerçevesinde birçok mecrada dönem dönem farklı reklamlar yayınlanıyor, etkinlikler düzenleniyor, ilanlar basılıyor. Son olarak kadınlar gününe yönelik olarak hazırlanan reklam filmlerinde “Kadına şiddet uygulayan erkek değildir” sloganı kullanılmıştı. Kadınların şiddete uğradıkları bu reklam sahnelerinde hiç erkek görünmüyordu. ABD’de de ünlü çift Aston Kutcher ve Demi Moore tarafından geçtiğimiz günlerde bir kampanya başlatıldı. Ünlü çift seks ticaretinde kız çocuklarının kullanılmasını önlemek amacıyla bir de ‘Demi ve Ashton Vakfı’ (DNA) adlı bir de dernek kurdu. ABD’de bir çok ünlü tarafından da desteklenen bir kampanya başlatıldı. Kampanyanın sloganı “Real Men Don’t Buy Girls – Gerçek Adamlar Kız Çocuklarını Satın Almaz” Kampanyayı destekleyenler arasında, Eva Longoria, Arianna Hufington, Sean Penn, Jamie Foxx, Justin Timberlake, Bradley Cooper, Adrian Peterson, İsaiah Mustafa, Jason Mraz, Drake ve Edward Norton da var. Kutcher’in liderliğini üstlendiği kampanya için farklı videolar çekildi. İlkinde Ashton Kutcher’in yer aldığı interaktif kampanya dahilindeki videolarda “gerçek adamların” sorunlarını nasıl çözdüklerine dair eğlenceli göndermeler yapılarak bir tanımlama oluşturulmaya çalışılıyor. Kutcher’in Kamboçya’da dönen seks trafiği gerçeğini öğrenmesiyle hayata geçirmeye karar verdiği kampanya dahilinde kişiler kendi videolarını çekip YouTube’a yükleyebiliyorlar. Toplumda belirli bir yere gelmiş kişiler, sporcular, sanatçılar, devlet adamları gibi kişilerin söyledikleri insanlar için önemlidir. Bir markanın satışı ya da tanıtımına yönelik bir reklam kampanyasından yer alan her ünlü yüzün samimiyetine inanmak mümkün olmasa da, sosyal sorumluluk kampanyalarında durum bunun tam tersidir. Bu kampanyalar inandırıcılık ve samimiyetten beslenerek etki yaratır ve bunlara destek veren ünlü yüzler de oluşturulması hedeflenen etkiyi arttırır. “Gerçek adamlar”, “Olmayan Adamlar” gibi söylemler bir reklam kampanyasından kullanıldığında olumsuz bir etki yaratabilir, ancak sosyal sorumluluk söz konusu olduğunda son derece etkili olabilir.

Arşiv

Etiketler